Inspecțiile se axează pe școlile cu rezultate slabe, dar nu se dau recomandări, doar se indică locul unde au greșit. Decizia este definitivă, școlile pot respinge concluziile, dar nu pot schimba decizia. O inspecție la o școală de 3-4 000 de elevi durează 3-4 săptămâni cu o echipă de 6 oameni. La fiecare doi ani are loc o inspecție pe calitatea educației, raportul fiind înaintat ministerului, și apoi pe net este accesibil tuturor.
Asigurarea calității reprezintă un punct esențial în viitorul educației
olandeze, și de aceea sunt implicați toți factorii educativi, printre care 230
000 de firme acreditate de minister. Școlile pot opta pentru unul dintre cele
standarde: EFQM, BSC, ISO, iar evaluatorul evaluează școala în funcție de standardul ales. Inspectoratul Școlar este
doar unul, are cinci filiale, și inspectează toate cele 1200 de școli în 3 ani.
Prioritățile inspecției școlare sunt: respectarea legilor, satisfacția
elevilor, rezultate, abandon școlar, poziția financiară, asigurarea calității.
Asigurarea calității are două etape, la fel ca și în România, una internă realizată
de școală, și alta realizată de inspectorat (la noi de ARACIP), iar din
verificări a reușit că cele două evaluări se potrivesc în proporție de 50% (la
noi....), procent considerat nesatisfăcător de gazde.
Pe viitor se dorește a fi
implicați mai mulți evaluatori independenți, se vrea o mai mare
profesionalizare a profesorilor (iarăși un concept nou)., și o flexibilitate și
mai mare.
Numai pentru cursurile pentru profesori, și pentru mărirea salariilor
acestora se preconizează a se cheltui 250 de milioane de euro pe an.
O realizare mare este că peste 85% din elevi au o diplomă, abandonul școlar
a fost redus la 7,8%, satisfacția elevilor (concept nou pentru școala
românească) este 6,4-6,9 (la noi.....), iar 75% din școli oferă programe și
cursuri suficiente pentru educația elevilor.
O evaluare face și JOB, Organizația elevilor,
similar consiliului elevilor. În fiecare școală există acestă organizație,
compusă din 9 membri. Ea este informată de deciziile CA, eventual li se cere și
opinia. JOB face o anchetă, odată la 3 ani, despre satisfacția elevilor,
interpretează rezultatele, și face un raport pentru minister și mass-media.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu